Membebel Time!
fenim fenim.. i labiu..hehe
puribellanim SWIFT: Cinta Yang Berupa Awan Hitam

cute marguee

Thursday, February 16, 2012

Cinta Yang Berupa Awan Hitam

salam ziarah...

Sabda Rasulullah S.A.W. : 
"Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman : (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api".

Ini sebuah monolog fiksyen yang hadir dalam hati . Di kala encik hati sedang mengusik pipi lelaki itu , dia memandang tenang ke langit . Langit biru yang sentiasa memberi lambaian , menenangkan jiwa-jiwa di dunia dengan kanvas yang dinukil oleh pelukis yang maha bijaksana . Burung-burung yang biasa terbang dekat dengan permukaan langit itu sahaja yang tahu berzikir selalu , juga manusia yang tinggal di atas bumi yang selalu rindu kepada tuhannya .


Hati memulakan monolog , mahu bertanya . Lelaki itu tenang-tenang menutur kata memberi izin . Hati yang malu-malu melontarkan limpahan soalan . Ia bukan limpahan sebenarnya , soalannya cuma satu . Tetapi soalan itu sangatlah besar maknanya sehinggakan sebuah empangan jawapan tidak mencukupi untuk menjawab satu soalan manis itu .

Lelaki itu memberi senyum . Senyum yang orang baru usai menatap mahakarya agung Tuhan yang kekal abadi . Cinta itu seperti apa ?

Cinta itu segumpal awan hitam . Awan hitam yang gumpalannya besar dengan gelap warnanya yang terapung di langit yang biru .





Apabila datang awan hitam itu di atas kepala seseorang di kala langit yang cerah birunya . Ia memberi kita rasa resah gelisah . Adakah awan hitam itu mahu menurunkan hujan ataupun kilat yang sabung menyabung . Itu terpulang kepada Tuhan yang memberi izin . Ya , itu pasti . dengan turunnya hujan , cinta kita kepada seseorang itu terbalas manakala kilat yang bising itu , menghancurkan hati kerna cinta yang diberi , telah ditolak .


Itulah yang terjadi tika seseorang itu bercinta kepada pasangan fitrahnya . Awan hitam akan mengikutinya di atas kepala . Sehinggalah satu jawapan itu keluar , sama ada membasahi kepala dengan turunnya hujan atau meluruhkan jantung dengan dentuman kilat yang bising . Awan hitam itu akan beredar dengan sendiri meresapi dalam hati .

Namun , di saat orang itu dipanah cinta , awan hitam yang mengekorinya akan sentiasa memberi redup kepada kepalanya ; memberi harapan yang orang itu akan ada niat yang sama juga , berdoa meminta kepada tuhan supaya air rezeki itu turun dengan lebatnya diikuti pelangi yang memberi tujuh warna spektrum .





Encik hati mengangguk-angguk . Ada sedikit kagum yang dipamerkan . Cinta itu seperti awan hitam yang sentiasa mengekori manusia itu . Adakah mesti hujan itu turun atau kilat datang , itu urusan peribadi tuhan yang maha tunggal .


Kamu tahu apa yang lebih indah selain daripada mengharapkan hujan turun daripada awan hitam itu ? Ianya dengan berharap awan hitam itu akan lesap tanpa turunnya hujan dan kilat yang berdentum .


Encik hati berasa aneh sekali . Pusaran persoalan mula bermain di mindanya . Kerutan beribu tanda soal jelas menjadi pameran .


Tika awan hitam itu turun meredup atau cinta yang hadir dalam hati seseorang , dia akan sentiasa berharap supaya hatinya dapat memberi bisikan harapan kepada si dia ; terimalah hati ini dan jadikanlah aku kekasihmu . Penantian itu akan berlalu lama hanya disebabkan hati yang malu-malu meluahkan perasaan kepada si dia .




Malu meluahkan perasaan itu satu penyeksaan . Itu jelas sekali dalam setiap lagu cinta yang diputar di media massa . Penyeksaan itu akan berlanjutan dengan terpendamnya perasaan itu yang buatkan awan hitam itu sentiasa mengekori kita , mencipta harapan ; sukalah aku , sukalah aku , sukalah aku .


Namun , jika dipendam terlalu lama juga , muatan di dalam awan hitam itu juga akan muntah dengan sendirinya . Bukankan hujan yang hadir , sebuah ribut taufan yang merosakkan ekosistem . Hati dimabukkan dengan cinta yang sentiasa terpendam , sehinggakan tiada lagi tempat dalam hati itu untuk diisi oleh pemilik hati yang agung .

Hati yang diberi oleh pemilliknya , lalai dan alpa dengan kemabukan daripada cecair alkohol bergelar cinta . Namun , untuk melarikan diri daripada kemabukan badai itu , perlukan larian yang padu , mengelak awan hitam itu hadir memberi redup atas kepala .

Itu kerja mustahil kerna itu kerja Tuhan . Tidak boleh larikan diri daripada cinta , malah kita yang kena mengejar cinta itu . Bagaimana ? Awan hitam itu sudah pun di atas kepala , bagaimana mahu mengejar cinta itu lagi ?





Dengan melompat dan memegang awan hitam itu . Aneh . Ia aneh . Dengan cara melompat dan memegang awan hitam itu , engkau akan dapat melihat wajah pemberi cinta yang hakiki . Dengan merenung cinta yang hadir di kala engkau sedang melihat pasangan fitrahmu , renung sekali dan beri renungan yang lama-lama kepada pemilik hati ini . Fikir dan fikir mengapa cinta itu perlu datang .


Kerna Tuhan mahu tahu yang cinta yang Dia beri itu bukan untuk engkau mabukkan sendirian dan mabukkan berdua-duaan . Ia sebuah hadiah untuk engkau sempurnakan agama dalam mengenal siapakah pencipta di sebalik awan hitam itu . Awan yang memberi rasa pelbagai ; rasa resah gelisah , rasa harapan dan rasa manis yang banyak .

Pegang awan hitam itu usai engkau melompat . Pegang baik-baik awan itu . Lihat apa yang di atas awan itu , disebalik redupnya awan hitam , engkau melihat wajah tuhan yang memberi senyum untuk manusia yang berfikir dan beryukur dengan pemberian itu ; sebuah hadiah yang berupa manis dan comel untuk engkau sentuh dan bernafas . Untuk mengajak engkau kenal denganNya . Pemilik awan hitam yang redup .



Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka):sesungguhnya Aku (Allah) dekat (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. 
          al-Baqarah , ayat 186 




Jika engkau mendapat turunnya hujan ,

biarkan hujan itu turun membasahi bumi dengan warna pelanginya yang kekal ,
tetapi itu fenomena mustahil kerna pelangi itu akan luntur warnanya ,
luntur warnanya disebabkan suria yang menjengah ,
suria cantik yang mampu memberi cinta ,


Namun itu tidak kekal dan ia bergantikan dengan sinar gemerlapan bulan ,

itu juga bukan cinta kerna putih bulan itu tidak kekal ,
bagaikan Ibrahim yang sedang merenung atas ,
cinta yang sebenarnya ada disebalik langit yang luas ,
bagaikan hati rabiatul adawiyah yang kaya dengan tanah di dahinya ,
mengenal tuhan , pemberi cinta dan pemilik hati .

p/s : bukan sengaja ditulis pada hari ini , cuma ilhamnya turun ikut lintasan hati . >_< 







Thanks for reading this. LIKE if u like. Do comment too :)

No comments:

Post a Comment

KakiBlog